Naar inhoud

Review

Onze ervaring met en vooral na, de software modificatie door Digicar.
Voertuig: integraal camper, Fiat Ducato, 2,8 liter dieselmotor, 128 PK.

Sinds 2011 geconfronteerd met de mogelijkheid voor software modificatie.
Getwijfeld over het nut tegenover de kosten, “geadviseerd” door vrienden: “je kunt de motor opblazen, etc.”.
In oktober 2012, na een lang telefoongesprek met iemand van Digicar, wat voldoende vertrouwen wekte, toch naar Digicar gegaan.

Theorie: van 128 PK naar ± 155 PK.

Praktijk: kort na de modificatie een vakantie van 3700 kilometer, Italië vv.
Heenreis: vooral autobaan en daarbij het gevoel van “iets” meer power.
Na de heenreis een wat rustiger vervolg, waarbij echt het gevoel ontstond van meer power, vooral in de bergen.
Het was even wennen om met een lager toerental te rijden en vooral te blijven rijden.
Ja, je moet er aan wennen, c.q. mee leren omgaan.

In berggebieden was het voorheen hoofdzakelijk de tweede en derde versnelling, na de modificatie zijn het vooral de derde en vierde versnelling!
Het invoegen op de autobaan, vanaf parkeerplaats of tankstation, was voorheen een spannende gebeurtenis, maar gaat nu een stuk gemakkelijker.
Rotondes reed ik in de tweede versnelling. Bij Digicar zeiden ze ``doe het vanaf nu maar in de derde``.
Klopt.

Ook heel interessant: het brandstof verbruik varieerde voorheen van 1 : 6,5 tot 1 : 7,2.
Ik heb niet alles bijgehouden, maar hierbij een aantal metingen van het verbruik.
Nu de eerste 621.6 km (autobaan Duitsland) 1 : 6,89
Dan 505,6 km: (autobaan Duitsland en Oostenrijk) 1 : 8,5 (ik begin het te leren)
Dan 354,3 km: (inclusief Brennerpas) 1 : 8,2
Dan 506,30 km: (heuvel- en bergland) 1 : 7.73
Dan 636,6 km: (rustig door hoogvlakten en heuvelachtig gebied) 1: 8,14
Vervolgens 470,9 km: (door gebied met van alles wat) 1 : 7,94
Tot slot 436,2 km: ( een thuisreis met nogal wat drukte en hier en daar flink doorgereden) 1 : 7,4

Het geheel rijdt soepeler, ik schakel minder, maar kan vanaf ongeveer 1100 tpm weer rustig snelheid maken (mits het verkeer het toelaat).
Mijn vrouw is tevreden met minder brandstofverbruik. Wat wil een man nog meer?
Wij vinden het, achteraf gezien, een goede investering.

Opmerkingen/verbeterpunten:
Misschien wat meer uitleg. Een soort 10 minutengesprek om duidelijker te weten wat er anders is of kan.

Bekijk alle reviews

Cookie-instellingen

Digicar maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Meer informatie.

Accepteren Weigeren