Review
Oktober 2007 liet ik mijn Seat Toledo 2,3 V5 (2000) met 150 Pk en 210 Nm bij jullie tunen naar 165 Pk en 227 Nm. Ik had hem toen pas 3 weken en reed daarvoor een 2 liter benzine auto. De V5 was dus hoe dan ook al een tik sneller. Doordat ik echter maar 3 weken gereden had en meteen ging chippen, had ik daarna niet echt een realistsch beeld van de verbetering. Ik wist dat hij sneller was, maar het verschil leek niet heel erg groot. Het was hoe dan ook wel snel.
Inmiddels kan ik jullie als referentie melden: dat is een vergissing. Het verschil, zelfs met deze ongeblazen 2,3 motor is substantieel! Je wilt het niet missen en het is het absoluut meer dan waard! Hoe kwam ik daar uiteindelijk duidelijker achter? In juli 2009 kreeg ik naar later bleek, problemen met mijn luchtmassameter en onregelmatig lopende motor. Op mijn verzoek hebben jullie zoals het beleid is, gratis de originele 150 pk software teruggeschreven, zodat aan het probleem gewerkt kon worden vanuit de origineel situatie. Na verhelping van het probleem, reed ik vervolgens 1,5 maand met de originele software. Het rijdt al prima zo, maar ik voelde duidelijk de relatieve luiheid onderin. Er ontbrak toch echt pit, reactiesnelheid en kracht ten opzichte van daarvoor. Het opklimmen in de toeren ging niet meer zo snel. Ik heb zo snel als kon een afspraak met jullie gemaakt om de tuning weer in te programmeren. Jullie hebben dat snel en tegen een zeer schappelijke factuur gedaan. Mijn dank daarvoor. Ik reed weg en was meteen enthousiast. Wat een duidelijk verschil! Nu kon ik door mijn ervaring pas echt goed en objectief oordelen! Ik wist nu 100% zeker dat er een behoorlijke verbetering was: snellere reactie op het pedaal, krachtiger tussensprints, behoorlijk sneller oplopende toerentallen. Het verschil is bijna groot te noemen. k heb sinds een jaar ook een open sportluchtfilter en een Rvs sportuitlaat vanaf de Kat. Realistische schatting nu: 177 Pk en 235 Nm. Dit alles maakt mijn Toledo V5 nu zo snel als bijvoorbeeld een BMW 325i uit 2001, 192 Pk en 245 Nm (Ik ben zon 150 Kg lichter!). Op de terugweg vond ik een heer in zon auto bereid om een beetje te racen. Tussensprints: exact gelijk. Opklimmen van 120 tot 215 km/u: exact gelijk. Zonder profijt van slipstream (te grote afstand)! En toen in de ankers voor medeweggebruikers met iets lager tempo. Mijn Toledo heeft nu een specifiek gewicht (het meest essentiele gegeven van autos, naast koppel en wegligging als er bochten bij komen) van plm 7,2 kilogram per Pk. De 325 heeft 7,4 kg/Pk mee te sleuren. Mijn top zal tegen de 230 liggen (snel eens naar de A31 in Duitsland, waar ik al eens 225 haalde op de teller). Waarschijnlijk zal de 325 dan nog langzaam uitlopen... (Fabrieksopgave 237 kpu). Maar vooral de souplesse geeft de meeste fun!
Kortom: chiptuning? Doen! Het zijn geen praatjes. Het is aantoonbaar geweldig! En dat zegt een niet turbo rijder. Bedankt en groeten Peter Tulp.
Inmiddels kan ik jullie als referentie melden: dat is een vergissing. Het verschil, zelfs met deze ongeblazen 2,3 motor is substantieel! Je wilt het niet missen en het is het absoluut meer dan waard! Hoe kwam ik daar uiteindelijk duidelijker achter? In juli 2009 kreeg ik naar later bleek, problemen met mijn luchtmassameter en onregelmatig lopende motor. Op mijn verzoek hebben jullie zoals het beleid is, gratis de originele 150 pk software teruggeschreven, zodat aan het probleem gewerkt kon worden vanuit de origineel situatie. Na verhelping van het probleem, reed ik vervolgens 1,5 maand met de originele software. Het rijdt al prima zo, maar ik voelde duidelijk de relatieve luiheid onderin. Er ontbrak toch echt pit, reactiesnelheid en kracht ten opzichte van daarvoor. Het opklimmen in de toeren ging niet meer zo snel. Ik heb zo snel als kon een afspraak met jullie gemaakt om de tuning weer in te programmeren. Jullie hebben dat snel en tegen een zeer schappelijke factuur gedaan. Mijn dank daarvoor. Ik reed weg en was meteen enthousiast. Wat een duidelijk verschil! Nu kon ik door mijn ervaring pas echt goed en objectief oordelen! Ik wist nu 100% zeker dat er een behoorlijke verbetering was: snellere reactie op het pedaal, krachtiger tussensprints, behoorlijk sneller oplopende toerentallen. Het verschil is bijna groot te noemen. k heb sinds een jaar ook een open sportluchtfilter en een Rvs sportuitlaat vanaf de Kat. Realistische schatting nu: 177 Pk en 235 Nm. Dit alles maakt mijn Toledo V5 nu zo snel als bijvoorbeeld een BMW 325i uit 2001, 192 Pk en 245 Nm (Ik ben zon 150 Kg lichter!). Op de terugweg vond ik een heer in zon auto bereid om een beetje te racen. Tussensprints: exact gelijk. Opklimmen van 120 tot 215 km/u: exact gelijk. Zonder profijt van slipstream (te grote afstand)! En toen in de ankers voor medeweggebruikers met iets lager tempo. Mijn Toledo heeft nu een specifiek gewicht (het meest essentiele gegeven van autos, naast koppel en wegligging als er bochten bij komen) van plm 7,2 kilogram per Pk. De 325 heeft 7,4 kg/Pk mee te sleuren. Mijn top zal tegen de 230 liggen (snel eens naar de A31 in Duitsland, waar ik al eens 225 haalde op de teller). Waarschijnlijk zal de 325 dan nog langzaam uitlopen... (Fabrieksopgave 237 kpu). Maar vooral de souplesse geeft de meeste fun!
Kortom: chiptuning? Doen! Het zijn geen praatjes. Het is aantoonbaar geweldig! En dat zegt een niet turbo rijder. Bedankt en groeten Peter Tulp.
Bekijk alle reviews