Wervelkleppen
Wervelkleppen ook wel inlaat- of swirlkleppen genoemd zijn een veel gehoord probleem onder garagisten, Digicar biedt uitkomst!
De inlaat- of wervelkleppen vervangen zijn vaak erg duur en tijdrovend. Digicar Engineering kan voor u deze reparatiekosten besparen. Door enkel een softwarematige aanpassing te realiseren waarbij we de werking en diagnose permanent uitschakelen! Let wel, de kleppen moeten mechanisch nog wel kunnen bewegen, zodat de computer deze in "volledig geopende stand" kan zetten.
Swirl- of wervelkleppen zorgen theoretisch gezien voor een beter en efficiënter koppelverloop. Aan de hand van de hoeveelheid ingespoten brandstof wordt er door de wervelkleppen de lengte van het inlaatsysteem bepaald. In de praktijk zal men niet of nauwelijks iets ervaren aan het karakter van de motor wanneer de werking van deze kleine vlinderkleppen worden stopgezet.
Kenmerken van defecte wervelkleppen
Problemen omtrent de wervelkleppen ontstaan regelmatig door roet- of koelvorming binnen in het spruitstuk. Hierdoor wordt er een mechanische weerstand opgebouwd, met als gevolg dat de wervelkleppen niet goed kunnen functioneren.
Tegenwoordig heeft iedere diesel last van roet- of koolvorming binnenin het spruitstuk. Dit wordt vaak veroorzaakt door de EGR-klep. De EGR-klep regelt weer de recirculatie van uitlaatgassen om NOx-gassen (Stikstofoxide) te reduceren. Doordat deze uitlaatgassen terug de verbrandingskamer in gaan, gaat dit vaak gepaard met extreme roet- of koolaanslag in het spruitstuk.
Gevolg van problemen met wervelkleppen
In het ergste geval kunnen de wervelkleppen afbreken! De afgebroken klep kan dan in de cilinder van de motor terecht komen met als gevolg ernstige motorschade! De enige oplossing is dan vervangen of reviseren van de motor. Voorkomen is beter dan genezen, zorg dat u op tijd de problemen signaleert en wees alert op onderstaande symptomen.
Symptomen van defecte wervelkleppen:
- Turbo(regeling) problemen
- Storingsmeldingen op dashboard
- Schokken/stotteren van de motor.
- Extreem hoog brandstofverbruik
- Foutcodes in storingsgeheugen
- VAG P2015 'Positiesensor Klep Inlaatspruitstuk, bank-1'
- VAG P2009 'Klep Inlaatspruitstuk 1 voor Aansturing Luchtstroom'
- VAG P2010 'Klep Inlaatspruitstuk 1 voor Aansturing Luchtstroom'
Oplossing voor defecte wervelkleppen
Voorkom dit probleem en laat tijdig de wervelkleppen softwarematig uitschakelen. Door de werking en diagnose weg te schrijven in de software worden de problemen permanent opgelost. Uiteraard met de gebruikelijke "levenslange garantie op de software!" Vragen over prijzen, mogelijkheden of informatie, neemt u dan gerust contact op met onze klantenservice; 0314-362525 of via ons contact formulier.
Het Digicar team staat graag voor u klaar!
Overzicht mogelijke foutcodes bij diagnose stellen:
VAG P2010 Klep Inlaatspruitstuk 1 voor Aansturing Luchtstroom signaal te sterk | VAG P2009 Klep Inlaatspruitstuk 1 voor Aansturing Luchtstroom signaal te zwak |
VAG P2013 Klep Inlaatspruitstuk 2 voor Aansturing Luchtstroom signaal te sterk | VAG P2012 Klep Inlaatspruitstuk 2 voor Aansturing Luchtstroom, kortsluiting naar massa |
VAG P2008 Klep Inlaatspruitstuk 1 voor Aansturing Luchtstroom, elektrische fout in circuit | VAG P2009 Klep Inlaatspruitstuk 1 voor Aansturing Luchtstroom, kortsluiting naar massa |
VAG P2015 'Positiesensor Klep Inlaatspruitstuk, bank-1' | VAG P2514 Event Data Recorder Verzoek, kortsluiting naar plus |
VAG P2014 Positiesensor Klep Inlaatspruitstuk bank-1, elektrische fout in circuit | VAG P2011 Klep Inlaatspruitstuk 2 voor Aansturing Luchtstroom, elektrische fout in circuit |
VAG P2020 Positiesensor Klep Inlaatspruitstuk bank-2, onaannemelijk signaal | VAG P2019 Positiesensor Klep Inlaatspruitstuk bank-2, elektrische fout in circuit |
VAG P2194 Brandstofverdeling Bank 2, systeem te rijk bij volle belasting | VAG P3241 Klep Inlaatspruitstuk voor Aansturing Luchtstroom, temperatuur te hoog |
VAG P3242 Klep 2 Inlaatspruitstuk voor Aansturing Luchtstroom, temperatuur te hoog | VAG P3199 Aansturing Klep 2 Inlaatspruitstuk voor Aansturing Luchtstroom, onwaarschijnlijk signaal |
VAG P3198 Aansturing Klep Inlaatspruitstuk voor Aansturing Luchtstroom, onwaarschijnlijk signaal | VAG P3139 Klep Inlaatspruitstuk voor Aansturing Luchtstroom, signaal buiten tolerantie |
VAG P3134 Klep Inlaatspruitstuk voor Aansturing Luchtstroom, bovenste aanslag niet bereikt | VAG P3135 Klep Inlaatspruitstuk voor Aansturing Luchtstroom, onderste aanslag niet bereikt |
VAG P3085 Aansturing Klep Inlaatspruitstuk 2 voor Aansturing Luchtstroom, elektrische fout | VAG P0607 Regelmodule, storing |
VAG P1099 Aansturing Klep Inlaatspruitstuk voor Luchtstroming-aansturing, elektrische fout in circuit | VAG P1018 Klep Inlaatspruitstuk 2 voor Aansturing Luchtstroom |
Mercedes 2530 | Mercedes 2513 |
BMW 4DFF | BMW 4E04 |
BMW 4B14 | BMW 4B04 |
BMW 4B09 | BMW 4B0E |
BMW 4B0F | BMW 4AF4 |
BMW 4AF9 | BMW 4AFE |
BMW 4AFF | BMW 4AE4 |
BMW 4152 | BMW 4130 |
BMW 4141 | BMW 4E19 |
BMW 4E1E | BMW 4E09 |
BMW 4E0E | BMW 4E0F |
BMW 4E14 | BMW 4ADE |
BMW P1427 | BMW P1425 |
BMW P1426 | Opel 1110 |
Waarom Digicar?
- Garantie op onze software zolang u de auto rijdt!
- Ontwikkeling volledig in beheer
- Maatwerk - we houden graag rekening met uw persoonlijke wensen
- Eigen dealernetwerk +40 dealers wereldwijd
- Uniek diagnosetraject rondom onze werkzaamheden
- Sinds 2004 gespecialiseerd in unieke softwarediensten
Reviews
-
De mannen hebben weeral topwerk geleverd voor een goede prijs.
Lees meer -
Afgelopen december mijn Audi A3 1.5 TFSI uit 2018 onder handen laten nemen door Digicar. Ik heb verschillende modificaties uit laten voeren aan de aut ...
Lees meer -
Nadat het motorstoring lampje ging branden, bij de dealer geconstateerd, dat mijn roetfilter vol zit, ze hebben hem via de computer proberen te regene ...
Lees meer -
Eind september 2021 mijn Audi A3 e-tron laten chiptunen. En gelijktijdig een aanpassing aan DSG.bak laten doen. En na een kleine 4 uur wachten: Een on ...
Lees meer