Naar inhoud
Walnut Blasting Inlaat Reinigen Digicar 1

Walnut Blasting

Walnut blasting – Is een methode van inlaat reinigen waarbij het inlaattraject middels Walnootgranulaat (beter bekend als walnutblasting, walnootstralen, of inlaatreiniging straalmethode) voor 95% tot 100% gereinigd wordt.

Walnutblasting is bij Digicar een methode waarbij het gehele traject van stralen aantoonbaar wordt gereinigd. Alle controles worden onderbouwd middels diagnoses, live-data als mede het documenteren van de staat van de inlaatkleppen. Zowel voor -als achteraf worden endoscoop beelden vastgelegd en verwerkt in een uitgebreid reinigingsrapport. Deze methode van inlaat reinigen is uniek in de markt.

Oplossing: walnut blasting

Wat het proces van Digicar Engineering zo uniek maakt is de uitgebreide diagnose van onze specialisten en voor u als klant een zéér uitgebreide documentatie achteraf. Digicar Engineering hanteert hoge kwaliteitseisen welke minimaal behaalt moet worden voordat de auto weer aan de klant wordt meegegeven. Indien aanwezig stempelen we netjes serviceboekje af wat inlaatreiniging betreft! Deze reiniging is ook aantoonbaar door middel van het reinigingsrapport met foto’s wat u mee naar huis krijgt. Dit is een meerwaarde voor uw auto en in de toekomst ook zeker een goed verkoopargument!

Eventueel hebben we de mogelijkheid om Walnut blasting te combineren met een motorflush of chiptuning. Hierbij zijn combinatietarieven mogelijk!

Werkwijze inlaat reinigen Walnut blasting

Digicar Engineering hanteert een uniek stappenplan wat garant staat voor een succesvol eindresultaat. Onze specialisten werken met checklisten die ze stap voor stap moeten doorlopen, hierdoor verzekeren wij onszelf ervan dat er geen stappen overgeslagen worden. Dit vertaalt zich in een eindresultaat waar u de vruchten van plukt!

Vraag direct een offerte aan!


Oplossing-inlaat-vervuiling-intake-stralen.jpg

Stappenplan Walnut blasting

Walnutblasting-controleren-1.jpg

Stap 1: diagnosetraject voorafgaand aan het inlaat stralen

Eerst lezen we de auto uit op storingen. Nadat deze opgeslagen en gewist zijn, word er een uitgebreide proefrit gemaakt waarbij er aandacht gelegd word op diverse meetwaarden als pingelen, misfires, turbodruk en inspuiting. Uiteraard zijn onze diagnosespecialisten zéér scherp op de loop van de motor.

Hierdoor krijgen we een compleet beeld van de mate van te verwachten vervuiling. Na deze proefrit wordt er nogmaals uitgelezen op foutcodes en worden deze, indien aanwezig, weer opgeslagen.

Inlaat-demonteren-stralen-2.jpg

Stap 2: demontage onderdelen

De auto wordt op de brug gezet en de nodige onderdelen worden gedemonteerd om direct zicht op de kleppen te hebben. Denk hieraan aan het inlaatspruitstuk en alle omliggende onderdelen die de toegang hier naartoe belemmeren.

Ook worden alle open leidingen en gevoelige onderdelen afgedopt, afgedekt en afgeplakt zodat hier geen walnootgranulaat deeltjes in terecht kunnen komen.

inlaat-stralen-walnut-blasting-proces3.jpg

Stap 3: walnut blasting (inlaat stralen)

De te reinigen kleppen worden door middel van het handmatig verdraaien van de krukas in gesloten positie gebracht. Uiteraard worden er scopefoto’s gemaakt van de mate van vervuiling. Hierna kan het straalproces beginnen.

Onze specialist straalt de kleppen met een speciale tool tezamen met walnoot granulaat. Hierbij word het granulaat tezamen met perslucht (6 tot 8 bar) tegen te kleppen aan ‘gestraald’. Hierdoor laat de vervuiling los zonder de kleppen te beschadigen en wordt deze samen met de luchtstroom afgevoerd. Hierdoor ontstaat een 100% schone klep. Na het stralen worden er weer scopefoto’s gemaakt om het eindresultaat vast te leggen.

monteren-inlaat-4.jpg

Stap 4: montage onderdelen

De gedemonteerde onderdelen worden weer teruggeplaatst en waar nodig worden weer nieuwe pakkingen gemonteerd.

Denk hierbij aan bijvoorbeeld inlaatspruitstuk pakkingen en gasklephuis pakkingen.

intake-reiniger-walnutblasting-5.jpg

Stap 5: vloeibare reiniger met draaiende motor

Nadat de motor is warmgedraaid word er door onze specialist een speciaal reinigingsmiddel door het inlaatspruitstuk gespoten met warme draaiende motor. Dit product zorgt ervoor dat de klepzetels ook gereinigd worden.

We zien vaak dat dit proces overgeslagen wordt, terwijl dit een erg belangrijk onderdeel is van de reiniging. De klepzetels zorgen namelijk voor een goede afdichting op de klep en als dit niet gedaan word kan er nog compressieverlies optreden door een slechte afdichting van de klep. In het uiterste geval kan deze slechte afdichting voor een verbrandde klep zorgen. Dan is een cilinderkop revisie noodzakelijk.

Inlaat-stralen-na-controle-meting-6.jpg

Stap 6: eindproefrit / vermogensmeting

Onze specialist maakt de eindproefrit (en optioneel een vermogenstest). Hierbij word er nogmaals aandacht gelegd op pingelen, misfires etc. Hierdoor word een compleet beeld gecreëerd van de loop van de motor ná de reiniging.

Na de proefrit word de auto nogmaals uitgelezen en worden eventuele aanwezige foutcodes opgeslagen en besproken met de klant.

inlaat-stralen-resultaat-rapportage-7.jpg

Stap 7: bespreken van diagnose/livedata en rapportages

U komt terug naar Digicar Engineering (eventueel met een van onze leenauto's). We bespreken graag uitgebreid met u de aangetroffen foutcodes, de ervaringen van onze diagnosespecialisten met uw auto en we leggen u graag het doorlopen proces uit, met bijbehorende rapportage. U vertrekt pas bij Digicar Engineering als alles volledig duidelijk is!


Resultaat van Walnut Blasting

Deze Mini John Cooper Works 211pk met 115.000 km op de teller voorafgaand het stralen op de vermogenstestbank geplaatst. Tijdens de vóór meting kwam de mini, op RON98 notabene, niet verder van 191,2 PK en 274 NM. Ook valt op dat de vermogen en koppelkromme erg grillig zijn en dit was ook zeker merkbaar tijdens de proefrit.

+ 19,9 Pk // + 27,6 Nm

Na de reiniging is de auto nogmaals op de vermogensbank geplaatst, ditmaal werd er een vermogen gemeten van 211.1 PK en 302 NM. Ook is de grafiek een stuk strakker. Dit laat duidelijk zien dat de inlaatreiniging zijn vruchten heeft afgeworpen!





Vandaag nog uw inlaattraject stralen?

Inlaat stralen middels walnoot granulaat volgens uniek stappenplan - een methode door Digicar ontwikkeld waarmee (kool)afzettingen grotendeels bij straalmethode wordt verwijderd! Door gebruik te maken van uitgebreide diagnoses, scope metingen en in combinatie met een volledige inlaat cleaning zorgt Digicar voor een perfect resultaat. Een veel gekozen combinatie is de werkzaamheden uit te voeren met een maatwerk afstelling van de auto, beter bekend als chiptuning, voor het hoogst haalbare en optimale resultaat!

Benieuwd naar de mogelijkheden voor uw auto? Vraag geheel vrijblijvend een offerte voor inlaat reinigen van uw benzine motor!

Cookie-instellingen

Digicar maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Meer informatie.

Accepteren Weigeren