Inlaat Reinigen
Inlaat reinigen - Heeft u een benzine motor met een directe brandstof injectie (na 2004) en merkt u dat uw auto minder motorvermogen heeft, hoger brandstofverbruik, motorstoringen of zelfs onregelmatig lopen van de motor bij koude start? Dit zijn enkele problemen bij benzine motoren met (extreme) inlaat vervuiling, Digicar biedt uitkomst!
Oorzaak inlaat vervuiling
Moderne benzine motoren kenmerken zich aan buitensporige koolstofzetting inwendig in het inlaattraject. Dit wordt veroorzaakt doordat nieuwe benzine motoren zoals de TFSI, TSI en FSI van Volkswagen, Audi, Seat en Skoda, de THP motoren van Peugeot en de TCE motoren van Renault gebruik maken van een zogeheten 'directe inspuiting'.
Dit betekent dat injectoren de brandstof direct in de verbrandingskamer inspuiten, er is hierdoor geen stroming meer van brandstof achter de klep, wat bij indirect ingespoten motoren wel het geval is. Hierdoor vormt er zich bij direct ingespoten motoren aanslag in het inlaattraject wat de (air)flow en lucht-brandstof verhouding verstoort.
Het gevolg? Na 40.000 tot 60.000 km een (extreme) koolafzetting in de inlaat van uw motor, met een vermogensverlies tot soms wel 25pk!
Kenmerken van inlaat vervuiling
- Beperkt motorvermogen
- Onregelmatig lopen
- Verhoogd brandstofverbruik
- Slecht stationair lopen
- Motorstoringslampjes
- Trage gaspedaal respons
Oplossing inlaat reinigen
Inlaat reinigen volgens uniek stappenplan - een methode door Digicar ontwikkeld waarmee (kool)afzettingen grotendeels bij straalmethode wordt verwijderd! Door gebruik te maken van uitgebreide diagnoses, scope metingen en in combinatie met een volledige inlaat cleaning zorgt Digicar voor een perfect resultaat.
Voornamelijk TFSI, TSI, TCE en THP motoren biedt inlaat reiniging een oplossing! Een veel gekozen combinatie is de werkzaamheden uit te voeren met een maatwerk afstelling van de auto, beter bekend als chiptuning, voor het hoogst haalbare en optimale resultaat!
Benieuwd naar de mogelijkheden voor uw auto? Vraag geheel vrijblijvend een offerte voor inlaat reinigen van uw benzine motor!
Oudere benzine motoren
Bij conventionele (indirect ingespoten) benzine motoren wordt de brandstof achter de klep in gespoten. Oudere benzine motoren blijven hierdoor gespaard vanwege een constante flow van brandstof langs de kleppen. Olie- en brandstofresten kunnen zich hierdoor niet hechten op de kleppen. Mocht er toch aanslag zijn bij indirect ingespoten motoren, dan werkt het om een brandstoftoevoeging bij de benzine toe te voegen speciaal voor het reinigen van de kleppen en de injectoren.
Resultaat van inlaat reiniging
Om een voorbeeld te geven van inlaat reiniging, deze Mini Cooper JCW 211pk heeft 115.000 km op de teller en de klant klaagde over een niet vloeiend vermogensverloop. Na het reinigen van de inlaat middels (walnut blasting) is opvallend dat het vermogensverloop nu een stuk rustiger is, ook het gemeten vermogen en koppel komt (bijna) exact weer aan zijn fabrieksopgave: namelijk 211,1 Pk en 302,0 Nm.