Volkswagen DSG
Volkswagen DSG is een versnellingsbak dat is uitgerust met een zogeheten ‘dubbele koppeling’. Dit stelt de Volkswagen DSG (Direktschaltgetriebe of in het Engels: Direct-Shift Gearbox) instaat om naadloos te schakelen tussen de versnellingen.
Werking Volkswagen DSG
Iedere Volkswagen DSG heeft als het ware ‘twee versnellingsbakken’. Er is een verdeling gemaakt met ‘oneven versnellingen’ aan één secundaire as en de andere secundaire as voor de ‘even versnellingen’. Zodra de Volkswagen DSG bijvoorbeeld in de 3de versnelling rijdt, staat de 4de versnelling al klaar, deze draait dan mee zonder daadwerkelijk ingeschakeld te zijn. Doordat Volkswagen gebruikt maakt van de ‘dubbele koppeling’ techniek kan de VW DSG bijna onwaarneembaar schakelen tussen de versnellingen.
Introductie Volkswagen DSG
De eerste DSG versnellingsbak werd in 2003 geïntroduceerd bij de VW Golf R32 (Golf VI). De DSG van Volkswagen maakt onderscheid in twee type bakken. De eerste generatie DSG bakken zijn voorzien van een zogeheten ‘natte koppeling’ of (DSG 6), de nieuwere types met een ‘droge koppeling’ (DSG 7).
Natte en droge koppeling
De DQ200 zijn er in twee varianten afhankelijk van bouwjaar. Beide type versnellingsbakken zijn voorzien van 2 'droge' koppelingsplaten, een voor de oneven versnellingen en een voor de even versnellingen. De een is meer slijtage gevoelig dan de ander.
Daarnaast bestaan onder anderen de DQ250 en DQ500 zijn de natte koppelingsvarianten. Deze zijn ook voorzien van twee koppelingsplaten, maar deze liggen in de olie, vandaar de naam ‘natte koppeling’. Door de olie worden de natte koppelingsvarianten beter gekoeld en kunnen hierdoor meer Nm-koppel kunnen verdragen (DQ250 tot 350 nm en DQ500 tot 550 nm) ten opzichte van de droge varianten in originele toestand (DQ200 max 250 nm). Deze genoemde maximale koppelwaarden zijn softwarematig begrensd, meer koppel is mogelijk met de nodige software en indien gewenst hardware matige aanpassingen.
Problemen DSG Volkswagen?
Problemen van DSG Volkswagen vertalen zich op velen manieren, denk bijvoorbeeld aan: trillingen uit de bak, het niet goed ‘oppakken’, onvoorspelbaar schakelgedrag, koppeling die slipt of het slecht ‘reageren’.
Ondanks het naadloos schakelen van de DSG6 en DSG7 herkent Digicar de VW DSG problemen. Voornamelijk de eerste generaties staan bekend om de vele problemen waarbij de DSG mechatronic of de DSG koppeling vaak oorzaak zijn van problemen.
Bekende problemen DSG automaat VW
- Bak schakelt alleen in even of oneven versnellingen
- Bak schakelt niet verder dan bijvoorbeeld de 3de versnelling.
- Schokje bij opschakelen van 5de naar 6de versnelling
- De auto trilt en rijdt schokkend bij het aangrijpen van de koppeling of bij het overschakelen.
- De 's' is veel te extreem, de bak schakelt extreem laat op, en te vroeg terug.
- Met schokken of wisselend toerental optrekken in de lagere versnellingen.
Problemen DSG automaat VW vandaag nog oplossen?
Ervaart u problemen met uw VW DSG? Of heeft u vermoedens die wijzen naar Volkswagen DSG problemen? Dan biedt Digicar uitkomst! Met jaren ervaring in het optimaliseren, reviseren en repareren van DSG versnellingsbakken is Digicar uw partner. Altijd met de hoogste (OEM) kwaliteit, goed advies en duidelijk (prijs)afspraken met heldere communicatie!
Vraag direct een offerte aan!DSG / S-Tronic merken:
Audi S-Tronic | Seat DSG | Skoda DSG | Volkswagen DSG |
Staat uw merk er niet tussen? Neem dan contact met ons op.
Overzicht DSG oplossingen:
Digicar biedt een ruime assortiment DSG oplossingen. Onderstaand een overzicht van belangrijkste werkzaamheden op het gebied van DSG software, DSG reparatie, DSG mechatronic en DSG diagnose. Alle genoemde VW DSG oplossingen worden volledig in eigen beheer uitgevoerd!
Wilt u meer weten over de mogelijkheden omtrent uw VW DSG? Neemt u dan gerust contact met ons op via 0314-362525 of via ons contactformulier.
Waarom Digicar?
- Garantie op onze software zolang u de auto rijdt!
- Ontwikkeling volledig in beheer
- Maatwerk - we houden graag rekening met uw persoonlijke wensen
- Eigen dealernetwerk +40 dealers wereldwijd
- Uniek diagnosetraject rondom onze werkzaamheden
- Sinds 2004 gespecialiseerd in unieke softwarediensten
Reviews
-
De mannen hebben weeral topwerk geleverd voor een goede prijs.
Lees meer -
Afgelopen december mijn Audi A3 1.5 TFSI uit 2018 onder handen laten nemen door Digicar. Ik heb verschillende modificaties uit laten voeren aan de aut ...
Lees meer -
Nadat het motorstoring lampje ging branden, bij de dealer geconstateerd, dat mijn roetfilter vol zit, ze hebben hem via de computer proberen te regene ...
Lees meer -
Eind september 2021 mijn Audi A3 e-tron laten chiptunen. En gelijktijdig een aanpassing aan DSG.bak laten doen. En na een kleine 4 uur wachten: Een on ...
Lees meer