Audi S tronic
De S-tronic transmissie van Audi wordt ook in zustermerken van Audi gebruikt, welliswaar onder de noemer DSG. De S-tronic stelt uw Audi instaat naadloos over te schakelen naar de volgende versnelling, met zeer beperkt verlies van trekkracht tijdens het schakelmoment.
Introductie S-tronic
De technologie van de S-tronic en DSG bakken wordt nu enkele jaren op grote schaal toegepast door VAG. Toch bestaat de technologie al wel even. In 1985 werd de techniek voor eerst gezien in de Sport Quattro S1, met groot succes. Echter pas vanaf 2003 werd de bak met dubbele koppeling toegepast op grote schaal, voor de consumenten. De Audi TT 3.2 V6 was daarmee de primeur en gebruikte de DSG6, DQ250. Destijds gebruikte Audi nog de DSG als benaming voor de automaten met dubbele koppeling, dezelfde benaming als de andere merken van VAG. Vanaf 2006 begon Audi met het gebruiken van de S-tronic benaming, de techniek achter deze bakken bleef echter hetzelfde. In 2008 introduceerde Audi een eigen bak die sterker was dan die van de zustermerken, deze bak was te vinden in de A4, A5 en Q5. Deze automaat wordt de DL501 genoemd.
Werking Audi S-tronic
De S-tronic is een automatische versnellingsbak die werkt alsof er 2 versnellingsbakken inzitten. Doordat de S-tronic over 2 primaire assen, 2 secundaire assen en 2 koppelingen beschikt, is de werking van een S-tronic / DSG niet meer te vergelijken met de werking van een traditionele automaat. Bij een bak met dubbele koppeling zijn de even en oneven versnelling gesplitst over de 2 koppelingen. De S-tronic wisselt tussen de koppelingen waardoor de volgende versnelling al klaar staat voor het schakelmoment. Hierdoor kost schakelen slecht enkele honderdsten van een seconde. Bij versnellingsbakken met een dubbele koppeling bestaan er 2 varianten, een ‘’natte’’ en een ‘’droge’’ koppeling. De droge koppeling bestaat uit één koppelingsplaat die in een vacuüm draait. De natte koppeling bestaat uit meerdere koppelingsplaten die werken in een oliebad, wat op zijn beurt zorgt voor betere koeling. Een DSG-bak met ‘’natte’’ koppeling kan meer Nm koppel aan dan een DSG-bak met een ‘’droge’’ koppeling.
Vraag direct een offerte aan!
Problemen S-tronic Audi
Ondanks dat S-tronic versnellingsbakken vele voordelen met zich mee brengen, is het ook goed mogelijk dat een S-tronic bak op den duur problemen ondervindt. Deze automaat problemen kunnen zich uiten in vormen zoals trillingen vanuit de bak, slecht oppakken of onvoorspelbaar of slecht reageren.
Bij Digicar zijn we zeer enthousiast over de technologie achter de S-tronicbakken, maar we erkennen ook zeker de problemen die deze bakken kunnen ondervinden. De meeste problemen zijn te vinden bij de eerste generatie DSG / S-tronic versnellingsbakken. Deze problemen zijn hoofdzakelijk te vinden met de mechatronica of de koppeling. In sommige gevallen is het ook heel goed mogelijk dat problemen kunnen worden opgelost middels enkel onze DSG software.
Problemen S-tronic / DSG Audi
Bak schakelt alleen in 1 en 2
Schokje bij opschakelen van 5de naar 6de versnelling
De auto trilt en rijdt schokkend bij het aangrijpen van de koppeling of bij het overschakelen.
De 's' is veel te extreem, de bak schakelt extreem laat op, en te vroeg terug.
Problemen S-tronic / DSG automaat Audi oplossen?
Schakelt de S-tronic of DSG bak van uw Audi niet meer naar behoren, herkent u een of meerdere van de bovenstaande problemen of heeft u het vermoeden dat de S-tronic bak niet meer correct functioneert? Digicar is dan uw S-tronic speciallist en kan u verder helpen om de problemen van uw S-tronic / DSG op te lossen. Onze technisch specialisten beschikken over ruime kennis omtrent de DSG / S-tronic bakken. Daarnaast geven wij u helder advies en helpen wij u om tot een passende en hoogwaardige oplossing te komen.
Overzicht van S-tronic / DSG oplossingen
Digicar beschikt over een ruim assortiment aan aanpassingen / oplossingen voor uw S-tronic / DSB bak. Onderstaand vindt u een overzicht met de belangrijkste werkzaamheden op het gebied van S-tronic software, S-tronic reparatie, S-tronic mechatronic en S-tronic diagnose. Alle aanpassingen omtrent uw bak worden volledig in eigen beheer uitgevoerd en bevatten occasioneel levenslange garantie, informeer naar de voorwaarden.
De informatie op deze pagina heeft alleen betrekking tot de S-tronic versnellingsbakken van Audi. Rijdt u in een Audi met een Tiptronic, Multitronic of andere automaat en ervaart u hier problemen mee? Bekijk hier de oplossingen voor andere versnellingbakproblemen van Audi automaten.
Audi modellen met een S-tronic / DSG bak
-S-Tronic Audi TT 2003+
-S-Tronic Audi A1 2010 +
-S-Tronic Audi A3 2003+
-S-Tronic Audi S3 2006+
-S-Tronic Audi A4 2009+
-S-Tronic Audi S4 2009+
-S-Tronic Audi A5 2007+
-S-Tronic Audi S5 2007+
-S-Tronic Audi A6 2012+
-S-Tronic Audi A7 2010+
-S-Tronic Audi A8
-S-Tronic Q3 2011+
-S-Tronic Q5 2008+
-S-Tronic R8 2012+
Waarom Digicar?
- Garantie op onze software zolang u de auto rijdt!
- Ontwikkeling volledig in beheer
- Maatwerk - we houden graag rekening met uw persoonlijke wensen
- Eigen dealernetwerk +40 dealers wereldwijd
- Uniek diagnosetraject rondom onze werkzaamheden
- Sinds 2004 gespecialiseerd in unieke softwarediensten
Reviews
-
De mannen hebben weeral topwerk geleverd voor een goede prijs.
Lees meer -
Afgelopen december mijn Audi A3 1.5 TFSI uit 2018 onder handen laten nemen door Digicar. Ik heb verschillende modificaties uit laten voeren aan de aut ...
Lees meer -
Nadat het motorstoring lampje ging branden, bij de dealer geconstateerd, dat mijn roetfilter vol zit, ze hebben hem via de computer proberen te regene ...
Lees meer -
Eind september 2021 mijn Audi A3 e-tron laten chiptunen. En gelijktijdig een aanpassing aan DSG.bak laten doen. En na een kleine 4 uur wachten: Een on ...
Lees meer