Vernieuwde APK regelgeving
Op 1 januari 2023 zijn er nieuwe regels ingegaan voor de APK keuring welke betrekking hebben op de aanwezigheid of de afwezigheid van het roetfilter bij jouw auto. Over deze nieuwe regels heerst er misschien wat onduidelijkheid, in dit bericht proberen we alle feiten helder op een rij te zetten.
Wat is er veranderd?
In werkelijkheid is er niet bijzonder veel veranderd, er is één controlepunt toegevoegd aan de APK keuring. Namelijk, de deeltjesteller/deeltjestest. Dit is een apparaat, ontwikkeld om roet- of fijnstofdeeltjes te tellen of meten welke uit de uitlaat van een dieselauto komen. Precies zoals de naam van het apparaat eigenlijk al suggereert. Bij de keuring wordt er gekeken naar de hoeveelheid deeltjes per kubieke centimeter (#/cm3) en er zit een maximum aan van 1.000.000 deeltjes per kubieke centimeter voor een personenauto. Is deze grens overschreden? Dan is de auto afgekeurd op de werking van het roetfilter.
Maar wanneer wordt de deeltjestest toegepast op een auto? Bij élke auto waarbij op het kenteken vermeld staat dat er een af fabriek roetfilter aanwezig is zal de deeltjestest worden toegepast. Staat er dat het af fabriek roetfilter afwezig is, dan zal er ook geen deeltjestest worden uitgevoerd. Daarmee komen we op het volgende punt...
Mijn auto heeft geen roetfilter, of is in het verleden verwijderd. Wat betekent dat voor de APK keuring met de deeltjestest?
Als het goed is heb je, zoals het hoort, bij de RDW vermeld dat het roetfilter verwijderd is. In dat geval is het kenteken gewijzigd en staat er dat het af fabriek roetfilter afwezig is. Is het roetfilter al verwijderd, maar daar ben je er niet van op de hoogte? Dan is er een mogelijkheid om bij de RDW een doorvermelding te maken. Bij een afwezig roetfilter op het kenteken wordt er wel een fijnstoftoeslag gerekend bovenop je huidige wegenbelasting van ongeveer 15%. Tevens betaal je eenmalig €61,25 voor het wijzigen van het kenteken t.b.v. het roetfilter.
Er zijn uiteraard wel regels verbonden aan het verwijderen van het roetfilter. Zo is het alleen toegestaan bij auto's die aan de volgende voorwaarden voldoen. Je mag een roetfilter verwijderen en door vermelden bij de RDW als:
Er zijn bij andere voertuigen wel andere voorwaarden die gelden, maar dit zijn de belangrijkste twee en van toepassing op de meeste auto's. Alle voorwaarden lezen? Klik dan op deze link.
Het verwijderen van het roetfilter kan wel gevolgen hebben voor de emissieklasse van het voertuig.
Roetfilter oplossingen
Is het roetfilter van jouw auto verwijderd, maar wil je toch graag weer een roetfilter geplaatst hebben? Of is het roetfilter kapot van jouw auto waardoor deze niet goedgekeurd wordt bij de APK? Misschien is beide wel niet van toepassing maar is het roetfilter gewoon verstopt? Digicar Engineering heeft voor meerdere roetfilter problemen de oplossing. Door jarenlange ervaring op het gebied van roetfilter problematiek en software ontwikkeling voeren we alles uit in eigen beheer. Mede door deze kennis zijn wij dan ook betrokken geweest in de eerdere fase van de regelgeving bij de gesprekken met het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en TNO. Met name om besluitvormers inzichten te geven in praktijkproblemen rondom de werking van roetfilters.Onze oplossingen op een rij:
- Roetfilter reinigen inclusief de- en montage
- Roetfilter verwijderen (bij toegestane voorwaarden)
- Levering en montage revisie roetfilters
- Levering en montage nieuwe roetfilters
- Aanpassen / herstellen van aangepaste software omtrent roetfilters
- Herstelwerkzaamheden bij een verwijderd roetfilter
- Herstelwerkzaamheden bij een defect roetfilter
- Uitgebreide diagnose m.b.t. aanhoudende roetfilter problemen
- Uitgebreide diagnose en adviezen m.b.t. de werking van het roetfilter
Wil je graag weten wat het bovenstaande in jouw situatie kan betekenen, of wat je het beste kan doen? Neem dan contact met ons op, we lichten de nieuwe regelgeving graag aan je toe en beantwoorden al je eventuele vragen.
Samengevat
Nieuwe regelgeving:
Bij personenauto's met een datum van eerste toelating vanaf 1 januari 2017 dient een werkend roetfilter aanwezig te zijn.Bij bedrijfsauto's met een datum van eerste toelating vanaf 1 januari 2012 dient een werkend roetfilter aanwezig te zijn.Bij beide bovenstaande situaties mag het roetfilter niet verwijderd worden of zijn. Een defect roetfilter is ook een APK afkeur.
Vanaf 1 januari 2023 wordt er bij alle voertuigen met een af fabriek roetfilter op het kenteken gecontroleerd op de werking hiervan middels een deeltjestest bij de APK. Verwijderde of defecte roetfilters kunnen hierdoor dus gesignaleerd worden.
Regels voor het verwijderen van of reeds verwijderde roetfilters:
Bij personenauto's met een datum van eerste toelating van vóór 1 januari 2017 kan er een wijziging op het kenteken gemaakt worden dat het roetfilter verwijderd is of wordt.Bij bedrijfsauto's met een datum van eerste toelating van vóór 1 januari 2012 kan er een wijziging op het kenteken gemaakt worden dat het roetfilter verwijderd is of wordt.Deze doorvermelding betekent een fijnstoftoeslag van +/- 15% op de huidige wegenbelasting van dat voertuig én kost eenmalig €61,25.Een verwijderd roetfilter kan gevolgen hebben voor de emissieklasse van het voertuig.Heb je naar aanleiding van dit artikel nog vragen of zijn er nog zaken onduidelijk? Misschien doet zich er een bepaalde situatie voor en heb je een passend advies nodig? Neem contact met ons op via het onderstaande formulier! We zullen ons best doen om je zo goed mogelijk verder te helpen.