Statement Digicar B.V.
Ten aanzien van de soms eenzijdige, onvolledige en soms zelfs onjuiste berichtgeving omtrent het verwijderen van roetfilters, wil Digicar Engineering graag haar visie hierop, nog eens duidelijk uiteenzetten.
Zoals we eerder dit jaar ook hebben toegelicht in een uitgebreid artikel in AMT magazine, zien we het verwijderen van roetfilters zeker niet als eerste oplossing bij roetfilter problematiek.
Daarbij zijn er bedrijven die als belangrijkste argumenten voor het verwijderen van roetfilters vermogenswinst en reductie van verbruik aanvoeren. Hiervan wil Digicar Engineering zich pertinent distantiëren. Zowel op het gebied van brandstofbesparing als prestatieverbetering, bieden we simpelweg andere oplossingen die een beter resultaat geven met meer zekerheid en die bovendien aanzienlijk voordeliger zijn.
Digicar Engineering zou haar klanten nooit adviseren roetfilters te verwijderen met als doel brandstofbesparing en/of meer vermogen. Het verwijderen van roetfilters, bij goed werkende systemen, is totaal oninteressant en voor het milieu belastend. Bedrijven die hier vanuit commercieel belang toch op aansturen, moeten hier (ook naar onze mening) op worden aangesproken.
Digicar Engineering kan ten aanzien van roetfilter problematiek een aantal hoogwaardige oplossingen bieden. Zo beschikken we bijvoorbeeld over een hoogwaardige reinigingsmachine en hebben commercieel gezien een groter belang als het roetfilter gewoon in stand blijft.
Echter zijn er omstandigheden waarbij het verwijderen van het roetfilter naar onze mening legitiem en verdedigbaar is. Sterker nog; het is in sommige gevallen de beste of zelfs enige oplossing. Misschien zelfs ook wel vanuit milieuperspectief. We zien namelijk regelmatig structurele problemen rond het functioneren van roetfilters. Vrijwel iedereen in de autobranche is hier weleens tegenaan gelopen. Soms wordt de consument hierdoor enorm door gedupeerd, ook financieel.
Roetfiltersystemen zijn relatief nieuw. Soms vanuit testsituaties (onder ideale omstandigheden) affabriek gemonteerd. In praktijk kunnen rijgedrag en omstandigheden afwijken. Daarbij komen er bij een hogere kilometerstand ook andere slijtagedelen kijken, die een negatief effect kunnen hebben op de belasting van het roetfilter.
De techniek rond roetfilters zal zich echter steeds verder ontwikkelen en verbeteren. Bovendien zal de algemene kennis rondom roetfilters en het advies bij storingen, vanuit onderhoudsbedrijven en garagisten, beter worden. In de toekomst zullen hierdoor al veel problemen worden voorkomen en/of vanzelf oplossen.
In de periode daartussen moeten bedrijven die met verkeerde argumenten roetfilters verwijderen worden aangepakt. Anderzijds moet de consument die, vaak buiten eigen schuld, telkens tegen roetfilterstoringen blijft aanlopen, ook de optie hebben om voor verwijderen te kunnen en mogen kiezen.
Het kan en mag niet
zo zijn dat mensen voor duizenden euro’s gedupeerd worden door een niet goed functionerend roetfilter en/of door verkeerde adviezen vanuit het onderhoudsbedrijf. Prijzen van kwalitatief goede roetfilters liggen grofweg tussen de EUR 1.500,= en EUR 4.000,=. Noodzakelijk reparatiekosten van EUR 7.000,=om het systeem dan weer enigszins goed te laten functioneren, zijn geen uitzondering. Ook de verhalen van mensen die meerdere malen forse motorschade hebben gehad aan hun auto, veroorzaakt door overmatige regeneratie van het roetfilter, zijn eveneens geen uitzondering.
Niemand is er in dergelijke gevallen bij gebaat om zich krampachtig vast te houden aan regelgeving en met die insteek zijn regels zeker niet bedoeld.