Naar inhoud
Roetfilter 2000X461

Roetfilter: Wat houdt regenereren van een roetfilter in?

‘’U heeft als bezitter van een dieselauto vast wel eens van ‘’regenereren’’ gehoord, maar wat is dat nou eigenlijk?’’

De eerste roetfilters zijn vanaf 2001 bij dieselauto’s geïntroduceerd. Vanaf 2006 is het vanzelfsprekend dat er af-fabriek een roetfilter is gemonteerd. Het roetfilter zit geplaatst in het uitlaattraject van een dieselauto. Het roet en fijnstof wordt tegengehouden door het roetfilter, terwijl de overige uitlaatgassen verder stromen om vervolgens de uitlaat te verlaten. Het roet en fijnstof wordt dus opgeslagen.

Illustratie-roetfilter.PNG

(bron: TNO.nl)

Opgeslagen roet

De auto meet door middel van tegendruksensoren zowel voor als na het roetfilter hoeveel roet er is opgeslagen. Op het moment dat het roetfilter vol is gelopen met roet start de auto het regeneratieproces. Dit wordt aangestuurd door het motormanagementsysteem (centrale motorcomputer in de auto).

Regeneratieproces – ‘Regenereren’

Het regeneratieproces is feitelijk het schoonbranden van het roetfilter. Hierbij wordt het opgeslagen roet verbrandt. Dit wordt gedaan door extra brandstof in het roetfilter te spuiten. Hierdoor worden de uitlaatgassen tijdelijk verwarmd tot c.a 680 graden (regeneratie temperatuur) en verbrand het roet in het roetfilter.
Wellicht heeft u zelf als dieselrijder ervaren dat een voertuig bezig is met ‘regenereren’, het vertaald zich vaak in: het schokken van de motor, tijdelijke verhoging van toerental en een verandering/verzwaring van het motorgeluid.

werking-roetfilter-element.PNG

(bron: TNO.nl)

As in het roetfilter

Na vele malen van regenereren blijven er op den duur asdeeltjes achter in het roetfilter. Door verschillende sensoren wordt o.a. het asgehalte nauwlettend in de gaten gehouden. Blijven de waardes hiervan te hoog, ook na een eventuele regeneratiecyclus, dan zal dit vroeg of laat vertalen in een storingsmelding in het display of beperkt motorvermogen (noodloop). De asdeeltjes die in het roetfilter achterblijven zijn namelijk residu en kunnen niet worden verbrand; as is namelijk het eindproduct van roet na het regeneratieproces.

Gevolgen roetfilter

Wanneer u te lang door rijdt met roetfilter problemen of als de auto constant aan het regenereren is, kan dit serieuze motorschade als gevolg hebben. Verschillende motoren zoals de 1.6d en 2.0d van Volvo, Ford, Peugeot en Citroën staan bekend om de velen problemen omtrent het roetfilter, dit kan nare gevolgen hebben. Het oliepeil kan bijvoorbeeld gaan stijgen. Dit heeft ermee te maken dat tijdens het regeneratieproces extra diesel in de cilinderkamers word gespoten door middel van na-inspuiting om zodoende de uitlaatgastemperatuur omhoog te krijgen. Een klein deel van deze extra ingespoten diesel wordt onbedoeld langs de zuigerveren het carter in gedrukt. Hierdoor ontstaat oliepeil stijging, wat zelfs kan leiden tot ernstige motorschade.

Onderstaand een aantal kenmerken die in verband (kunnen) staan met roetfilter problematiek.

  • Motorstoringslampje van DPF of roetfilter gaat af en toe of continue branden.
  • Stijging van het oliepeil
  • Beperkt motorvermogen (noodloop).
  • De auto rookt buitensporig.
  • Het constant of overmatig regenereren van het roetfilter.
  • Bij schokken of inhouden van de auto bij bepaalde toerentallen.
  • Storingscodes van het DPF (diesel partikel filter).

Defect-roetfilter-dpf-filter.jpg

Ons advies roetfilter

Zorg dat het roetfilter geregeld wordt gecontroleerd door uw lokale garagist, merkdealer of natuurlijk Digicar! Zij kunnen middels diagnose een controle uitvoeren en u een indicatie geven van de staat van het roetfilter. Op basis van gestelde diagnose kan worden bepaald of het raadzaam is om al een (preventieve) reiniging van het roetfilter uit te voeren. Ook kan bij aanhoudende problemen worden gekeken naar het eventueel verwijderen van het roetfilter. Er zitten kanttekeningen aan het verwijderen van het roetfilter, laat u hierover dus goed informeren!

Het is dus duidelijk, voorkomen van problemen is beter dan genezen!

Twijfelt u zelf over de huidige staat van het roetfilter? Onze technici hebben dagelijks te maken met dergelijke problematiek. Wij informeren u graag verder omtrent de oplossingen voor uw auto!

Roetfilter verwijderen - Roetfilter Reinigen




Cookie-instellingen

Digicar maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Meer informatie.

Accepteren Weigeren