Nieuw: Inlaat Stralen "Walnut Blasting"
Inlaat reiniging, Walnut Blasting - De nieuwe generatie benzinemotoren hebben veel problemen omtrent het vervuilen van de inlaat. Een voorbeeld van een aantal direct ingespoten motoren zijn de TFSI en TSI motoren uit de VAG groep, de THP motoren van de PSA/BMW/MINI en de direct ingespoten motoren van BMW (o.a. N54, N55). Klepvervuiling wordt veroorzaakt door het recirculeren van de oliedampen van de carter-ventilatie. Deze dampen slaan neer op de inlaatkleppen en veroorzaken een zogeheten "verlakking" en "verkoling". Bij indirect ingespoten benzinemotoren speelt dit probleem niet omdat benzine achter de klep wordt ingespoten en de klep hierdoor continue wordt gereinigd.
Oplossing voor vervuilde inlaat
Als oplossing biedt Digicar Engineering naast de meer preventieve BG-cleaning nu ook een straalmethode, bij de meeste beter bekend als 'Walnut Blasting'. Als er inlaat vervuiling geconstateerd is, gaan we het inlaatspruitstuk demonteren om een vrije toegang te hebben tot de inlaatkleppen. Door deze, in (uiteraard) gesloten toestand van de klep, te stralen met onze professionele straalapparatuur i.c.m. gestampte walnootschillen, kunnen we de vervuiling effectief verwijderen zonder oppervlakken te beschadigen.
Aanvullend wordt er een eindcontrole uitgevoerd en gekeken of de inlaat reiniging het gewenste resultaat heeft gegeven. Na de grondige reiniging monteren we het inlaatspruitstuk terug. Vervolgens zullen onze technici met draaiende motor een speciaal reinigingsmiddel in het inlaattraject spuiten om ook de klepschotels en de verbrandingskamers van binnen volledig te reinigen.
Resultaat vóór Walnut Blasting
Om een voorbeeld te geven, deze Mini Cooper JCW 211pk heeft 115.000 km op de teller en de klant klaagde over een niet vloeiend vermogensverloop. Wij hebben de auto op de testbank geplaatst en een vermogensmeting uitgevoerd. Uit onderstaande originele vermogensmeting is duidelijk op te maken dat deze Mini Cooper (1.6 THP) niet zijn fabrieksopgave haalt, het vermogen is blijven steken op c.a. 191,3 PK bij een toerental van 5722 RPM en 271,4 NM bij 3298 RPM. Ook opvallend is de 'onrustige' vermogenscurve.
Resultaat na Walnut Blasting
Na de succesvolle inlaat reiniging hebben we de auto wederom op de testbank geplaatst om hiermee de resultaten van inlaat reiniging te bekijken middels een vermogensmeting. Opvallend is het vermogensverloop wat nu een stuk rustiger is, ook het gemeten vermogen en koppel komt (bijna) exact weer aan zijn fabrieksopgave: namelijk 211,1 PK met 5695 RPM en 302,0 NM bij een toeren van 3203 RPM.
+ 19,9 PK // + 27,6 Nm
Advies nodig?
Bent u als lezer ook in het bezit van een moderne 'direct ingespoten benzine motor' en heeft u het gevoel dat de prestaties achter uit zijn gegaan? Neem dan contact op met een van onze technici, zij vertellen u graag meer over de mogelijkheden van uw benzine motor.