BMW M2 3.0T met 431PK!
BMW M2 3.0T 431HP | Chiptuning | Stage 2 | Dyno run | Digicar
Deze BMW M2 hebben we voorzien van een Wagner Downpipe met 300 Cells Euro 6 Racekat, FTP intake pipe upgrade, Wagner upgrade intercooler, Dinan Air intake en een Dorch upgrade hogedruk brandstofpomp. Voor de liefhebber zullen we hier technisch eens wat verder op in gaan. Waarom hebben deze upgrades zin?
De downpipe zorgt voor het zogenaamde ‘vrijer ademen’ waardoor de turbolader zijn uitlaatgassen makkelijker kwijt kan. Hierdoor spoelt de turbo sneller op en kun je met dezelfde laaddruk meer lucht verplaatsen, wat weer resulteert in een hoger koppel/vermogen. De euro 6 Racekat waarborgt de emissie, maar kan een stuk meer verdragen dan de originele katalysator.
De upgrade intake pipe van FTP elimineert met name de kans op scheuren van de originele kunststof buis, ook verbetert deze upgrade de flow lichtjes. De Dinan intake zorgt weer voor het makkelijker ademenen van de motor en verbetert daarmee de response en opspoeltijd van de turbo.
De upgrade intercooler houdt de laadluchttemperaturen koel. Waar we tijdens een pull op de Dyno met een getunede M2 zonder intercooler upgrade al snel 80 graden laadluchttemperatuur meten (starttemperatuur 25 graden), blijft daar met de upgrade intercooler nog maar 28 graden van over (starttemperatuur 23 graden). Dat is een fors verschil! Even een korte uitleg daarbij, bij een laaddruk van 1.1 bar overdruk bij 6800 toeren, waar we de hoogste temperaturen halen, heeft de 80 graden laadlucht een dichtheid van 2.07 kg/m3, terwijl we met 28 graden een dichtheid hebben van 2.43 kg/m3! 17% grotere dichtheid met de intercooler, dat betekent dus ook dat er 17% meer zuurstof de verbrandingskamers binnenkomt, bij gelijkblijvende laaddruk.
Deze combinatie zorgt er dus voor dat de motor een stukje potenter wordt dan met de originele downpipe en intercooler. Nu willen we graag verantwoord afstellen, en dat betekent ook dat we een voldoende rijk mengsel willen hebben. Ten eerste omdat een voldoende rijk mengsel zorgt voor het koelen cilinderruimte, ten tweede omdat een rijker mengsel zorgt voor meer vermogen dan een stochiometrisch (lambda 1.00 / AFR 14.7). Overigens zakt het vermogen bij een mengsel rijker dan lambda 0.78 / AFR 11.5 weer fors in elkaar. Allemaal prachtig natuurlijk, dat verrijken.. Maar de originele hogedruk brandstofpomp krijgt dit, zeker bij lagere toerentallen, niet voor elkaar. De Dorch Engineering upgrade hogedrukpomp verpompt méér brandstof dan de originele pomp, waardoor we de door ons gewenste lambdawaarden bij lage toerentallen al kunnen halen en daardoor kunnen we véél koppel creëren en gelijktijdig het lucht/brandstofmengsel veilig houden en pingelen voorkomen.
Al met al een prachtige afstelling op basis van RON98 benzine met een surplus aan koppel en vermogen voor deze M2 (684NM en 431PK)! Gecombineerd met de xHP DCT versnellingsbaksoftware komt dit totaalplaatje super tot zijn recht!
Laat ook jouw auto optimaal presteren met Maatwerk Chiptuning en profiteer in de maand September van 20% korting!
En stuur een e-mail naar sales@digicar.nl
Of neem contact met ons op via 0314 - 36 25 25.